راهنمای انگیزه و تمرکز در محیط کار: 12 نکته برای پیشرفت در پروژههای مهم

همه ما آنجا بوده ایم: ساعت 2 بعد از ظهر است. در یک روز پنجشنبه و شما در تلاش هستید تا روی پروژه بزرگی که قرار است شنبه کارکنید، متمرکز بمانید. با وجود اینکه فشار زیاد است، برای ادامه کار به یک مبارزه تبدیل میشود… و احساس ناامیدی یا سرخوردگی در حال افزایش است. خوشبختانه، استراتژیهایی برای متمرکز ماندن و ایجاد انگیزه در خود وجود دارد که شامل هشت فنجان قهوه یا همان طور که اکثر مردم تمایل دارند، خودمان را کتک بزنیم. اگر در محل کار خود را پریشان و پراکنده می بینید، در اینجا 12 نکته برای افزایش انگیزه و بهبود تمرکز وجود دارد.
چگونه در کار انگیزه پیدا کنیم
1. با شناسایی انگیزه خود شروع کنید
بفهمید چه چیزی به شما انگیزه می دهد. سعی کنید به این سوال برگردید، “چرا این کار را انجام می دهم؟” پاسخ شما میتواند جرقه چیزی را که واقعاً شما را به حرکت در میآورد دوباره روشن کند و به شما کمک کند با حسی تازه از هدف به کار بازگردید.
ماندن و داشتن انگیزه ممکن است به معنای بازگشت به اصول اولیه و کشف این باشد که در مورد چه چیزی و چرا هیجان زده می شوید. به گفته روانشناس تجارت کامیل پرستون، رهبران برای با انگیزه ماندن بر “اشکال خودگردان مقررات” تکیه می کنند، به این معنی که آنها توسط ارزش های درونی خود به جای شرم یا ترس هدایت می شوند.
همه ما چیزهای مختلفی داریم که به ما در شغلمان انگیزه می دهد، اما اغلب به یک یا چند مورد زیر خلاصه می شود: اهداف شغلی آینده، تیمی که به آن اهمیت می دهید و/یا انجام کاری که واقعاً شما را برآورده می کند.
در اینجا چند نکته برای کشف انگیزه تصویر بزرگ شما وجود دارد.
2. هدف بزرگی را که در پس موارد موجود در لیست کارهای خود قرار دارد یادداشت کنید.
اهداف بزرگ چیزهایی هستند که برای دستیابی به آنها زمان بیشتری نیاز است و به یک استراتژی بلندمدت نیاز دارند، در حالی که اهداف کوچکتر زمان و انرژی کمتری را صرف حذف لیست کارهای شما می کند. اهداف بزرگ ممکن است شامل برنده شدن در یک ترفیع، ایجاد یک حساب کاربری بزرگ یا به دست آوردن آن افزایش حقوق باشد تا در نهایت بتوانید در مزرعه آلپاکا که به آن توجه داشته اید سرمایه گذاری کنید. آنها اغلب انگیزه موثرتری نسبت به اهداف کوچکتر هستند، مانند “ایمیل به وندی در مورد گزارش Q2”.
فکر کردن در مورد تصویر بزرگ می تواند به شما کمک کند تا زمانی که در یک ضرب الاجل فشرده هستید، با مشتریان پرتقاضا سر و کار دارید یا یک نقش جدید را یاد می گیرید، انگیزه خود را حفظ کنید. نه تنها این، بلکه نوشتن اهداف شما می تواند گامی مهم در دستیابی به آنها باشد. به این فکر کنید که چگونه هر کار در لیست کارهایتان با اهداف و رویاهای بزرگی که برای آینده خود دارید مطابقت دارد.
3. قلب پشت اهداف بزرگ کاری خود را شناسایی کنید.
بیشتر مردم در زندگی به دنبال چیزهایی هستند که از جمله “کار 9 تا 5 و بازنشستگی زودتری” نیست. اهداف و ارزشهای عمیقتری دارند که به هویت و انسانیت آنها نزدیکتر است. ممکن است این ارزشها شامل مواردی مانند مهربانی، همدلی، و صراحت باشند. به عنوان مثال، ممکن است هدف عمیق شخصی این باشد که به دیگران کمک کند و زندگی آنها را تغییر دهد.
به هر حال از اینکه شغل فرد حسابداری، خدمات اجتماعی، یا آموزش غواصی باشد، مهم نیست. ارتباط با ارزشهای اصلی و عمیق شخصی میتواند کمک کند تا احساس رضایت و رشد شخصی را تقویت کند.
یکی از راههایی که میتوانید با ارتباط برقرار کردن با ارزشهای خود کمک کنید، این است که زمانی را برای یادداشت برداری در مورد آنچه برای شما مهم است، بگذارید. همچنین میتوانید به پروژههایی فکر کنید که برای شما ارزشمند بودهاند و احساس موفقیت و رضایت شخصی را به شما دادهاند. این میتواند به شما کمک کند تا احساس هدف و انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشید.
چگونه در کار با انگیزه بمانیم
هنگامی که با هدف بالاتر و اهداف بلندمدت خود در تماس هستید، چگونه در طولانی مدت انگیزه خود را حفظ می کنید؟
4. به سلامت روان خود توجه کنید و در مواقعی که به آن نیاز دارید کمک بخواهید.
انجام کار بیش از حد ممکن است باعث کاهش انگیزه و تمرکز شما شود. اگر احساس میکنید در درهمآمیختگی کاری و تعهدات بیش از حد قرار گرفتهاید، بهتر است با رئیس خود صحبت کنید و به طور صریح درباره حجم کاری خود صحبت کنید. درخواست کنید تا به کارهایی متمرکز شود که واقعاً به اهداف سازمان کمک میکند.
اینگونه مکالمات ممکن است دشوار باشند، بنابراین اگر به دنبال روشهای شفاف برای انجام مکالمات مهربان و صریح هستید، میتوانید راهنماییهای موجود را مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که زندگی حرفهای شما بخش مهمی از سلامت روان کلی شماست، بنابراین نباید علائم فرسودگی را نادیده بگیرید. فرسودگی شغلی یک خطر واقعی و ترسناک است. محیط کاری که به مشارکت کارکنان ارزش قائل است، به بازخورد شما حساس و پاسخگو خواهد بود.
چگونه در محل کار متمرکز بمانیم
عملکرد خوب نیاز به انگیزه و تمرکز دارد. در اینجا نحوه جلوگیری از پرت شدن حواس هنگام پیگیری اهدافتان آمده است.
5. مدیریت زمان را به خوبی تمرین کنید و برای کارهای مهم زمان بندی کنید.
مدیریت خوب زمان برای حفظ تمرکز و انگیزه بسیار حیاتی است. پس از مشخص کردن اهدافتان و برنامهریزی برای گذراندن روز کاری خود، میتوانید به سازماندهی تقویم خود بپردازید. این نکات میتوانند به شما کمک کنند:
- تعیین اولویتها: اولین قدم برای مدیریت زمان، تعیین اولویتهاست. تمرکز بر وظایفی که برای رسیدن به اهدافتان ضروریتر هستند، به شما کمک میکند تا زمان خود را بهینه استفاده کنید.
- استفاده از روشهای برنامهریزی: استفاده از روشهایی مانند روزانهنامهنویسی، لیست وظایف و تقسیم زمان میتواند به شما کمک کند تا وظایف خود را سازماندهی کرده و زمان خود را بهینه استفاده کنید.
- استفاده از فنون مدیریت زمان: فنونی مانند تقسیم زمان، تعیین مهلتها، و استفاده از تکنیکهای مانند تکنیک Pomodoro میتوانند به شما کمک کنند تا زمان خود را بهینه استفاده کرده و تمرکزتان را حفظ کنید.
- استراحت منظم: حتی در برنامهریزی زمان، استراحت و وقفههای کوتاه برای تجدید انرژی و حفظ تمرکز بسیار مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که زمان برای استراحت و تفریح نیز در تقویم خود در نظر گرفتهاید.
- بازبینی و به روزرسانی: هر روز، زمانی برای بازبینی برنامههای خود در نظر بگیرید و آنها را به روزرسانی کنید. این کمک میکند تا با تغییرات و نیازهای جدید مواجه شده و برنامههایتان را سازگار با آنها بکنید.
با رعایت این نکات و اعمال آنها در زندگی روزمره، میتوانید مدیریت خوبی بر زمان خود داشته باشید و به تمرکز و انگیزهتان افزوده کنید.