اخبار

رویدادهایی که ممکن است از سال 2020 از دست داده باشید

داستان هایی که ممکن است از دست داده باشید

از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ رویدادی در طول یک سال به اندازه همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020 تسلط نداشته است. این ویروس سرفصل‌های جهانی را در انحصار خود درآورد و با بسته شدن دفاتر و خالی شدن فضاهای عمومی باعث کاهش بی‌سابقه‌ای در فعالیت شد. اما همه چیز به بن بست نرسید. مردم همچنان در اعتراض به خیابان ها آمدند، جنگ ها با وجود درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس جهانی ادامه یافت و درگیری های جدیدی شروع شد. از آتش‌سوزی‌های جنگلی گرفته تا طوفان‌ها، بلایای طبیعی ویرانی به بار آوردند – یادآور بحران آب و هوایی آینده.

درگیری تیگری اتیوپی

در اوایل نوامبر، ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی برنده جایزه صلح نوبل، حمله نظامی به منطقه ناآرام تیگری در شمال این کشور را آغاز کرد. تنش های طولانی مدت بین دولت فدرال و مقامات منطقه ای زمانی به اوج خود رسید که ابی حزب حاکم منطقه، جبهه آزادیبخش خلق تیگری، را به تلاش برای حمله به یک پایگاه نظامی فدرال متهم کرد.

در میان گزارش‌هایی مبنی بر خشونت‌های قومی و مذهبی، دفتر پیشگیری از نسل‌کشی و مسئولیت حفاظت سازمان ملل هشدارهایی درباره خطر نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی صادر کرد. به گزارش واشنگتن پست، در شهر مای کادرا، حدود 600 نفر از گروه های قومی آمهارا و ولکایت، اقلیت های منطقه، در 9 نوامبر خفه و هک شدند.

درگیری سه هفته ای با گلوله باران شدید پایتخت منطقه، مکله، توسط نیروهای اتیوپی قبل از اعلام پیروزی ابی در 28 نوامبر به اوج رسید. تقریباً 1 میلیون نفر در اثر جنگ آواره شدند و حدود 50,000 نفر به دنبال پناهندگی در همسایه سودان بودند. در حالی که جنگ در حال حاضر به پایان رسیده است، این درگیری نشانه نبرد طولانی مدت بر سر سیستم قومی-فدرال کشور بود – همانگونه که تفری مرگو برای آن نوشت، می تواند پیامدهای عمیقی برای صلح و ثبات در شاخ آفریقا و فراتر از آن داشته باشد. سیاست خارجی.

قره باغ کوهستانی

در اواخر سپتامبر، جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. این بدترین شعله‌ور شدن درگیری‌ها از زمان آتش‌بس در سال 1994 بود که بخش اعظم اراضی را در دست ارمنیان گذاشت. تنش ها بین دو کشور ده ها سال است که ادامه داشته است، اما این تنش ها در سال جاری پس از برگزاری انتخابات توسط دولت خودخوانده قره باغ در بهار به اوج خود رسید که باعث نارضایتی آذربایجان شد.

دست کم 16 نفر در درگیری های مرزی در تابستان کشته شدند که هزاران نفر را بر آن داشت تا به خیابان های پایتخت آذربایجان آمده و خواهان جنگ شوند. توافقی که با میانجیگری روسیه انجام شد، جنگ را در 9 نوامبر به پایان رساند و آذربایجان را قادر ساخت تا کنترل زمین های تصرف شده در جریان درگیری را حفظ کند و ارمنستان از بخش هایی از قلمرو مورد مناقشه عقب نشینی کند. به عنوان بخشی از این قرارداد، کرملین نیرویی متشکل از 2000 نیروی حافظ صلح را در امتداد جاده اتصال قره باغ کوهستانی به ارمنستان حفظ خواهد کرد.

جاه طلبی های نئو عثمانی ترکیه

در حالی که بیشتر کشورها به دنبال حفظ سلامتی و بحران اقتصادی در داخل کشور بودند، در سال 2020 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، جاه طلبی های نئو عثمانی خود را برای نشان دادن قدرت ترکیه در سراسر مدیترانه شرقی و خاورمیانه دو چندان کرد.

در ماه ژانویه، نیروهای ترکیه به لیبی اعزام شدند تا از دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل متحد در مقابله با نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر حمایت کنند. در طول تابستان، تنش‌ها در مدیترانه شرقی بر سر اکتشاف انرژی ترکیه شعله‌ور شد و به اوج خود رسید که اتحادیه اروپا طرح‌هایی را برای تحریم تعداد نامشخصی از مقامات ترکیه و شرکت‌های فعال در حفاری تایید کرد. این تصمیم تنها چند روز قبل از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ترکیه، متحد ناتو، به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه در سال 2017 اتخاذ شد.

و در قره باغ کوهستانی، آنکارا به سرعت حمایت «بی قید و شرط» خود را از باکو، تأمین سلاح، هواپیماهای بدون سرنشین و مزدورانی که ادعا می‌شود در سوریه استخدام شده‌اند، متعهد شد – حداقل در حال حاضر به پیروزی در جنگ برای آذربایجان کمک کرد.

تظاهرات در بلاروس

انتخابات در بلاروس، کشوری که اغلب به عنوان آخرین دیکتاتوری اروپا توصیف می شود، معمولاً امور قابل پیش بینی است. امسال نه: سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون معلم، از نارضایتی فزاینده از رئیس جمهور قدیمی الکساندر لوکاشنکو سرمایه گذاری کرد تا در انتخابات ماه اوت چالش بزرگی را ایجاد کند.

همانطور که انتظار می رفت، لوکاشنکو برنده انتخاباتی اعلام شد که اکثراً معتقد بودند تقلب شده است. اما برای چند هفته پس از رای‌گیری، بلاروس‌ها تقریباً هر روز در اعتراضات گسترده به خیابان‌ها می‌آمدند که در برخی مواقع بیش از 100000 نفر تخمین زده می‌شد – منظره‌ای که زمانی در دولت پلیس غیرقابل تصور بود.

تصور می‌شود که بیش از 30000 نفر از زمان انتخابات 9 اوت دستگیر شده‌اند، و مدافعان حقوق بشر گزارش‌های دلخراشی از شکنجه و خشونت پلیس در زندان‌ها را ثبت کرده‌اند. با عقب نشینی هیچ یک از طرفین، لوکاشنکو به قدرت چسبیده است، زیرا تیخانوفسکایا در لیتوانی چیزی را ایجاد کرده است که به طور فزاینده ای شبیه یک دولت در تبعید به نظر می رسد و با سران کشورهای خارجی ملاقات می کند.

آفریقا عاری از فلج اطفال اعلام شد

این همه خبر بدی برای سلامت عمومی در سال 2020 نبود. در ماه اوت، پس از ده ها سال کمپین برای از بین بردن این ویروس که زمانی حدود 75000 کودک را در آفریقا سالانه فلج می کرد، توسط کمیسیون مستقل صدور گواهینامه منطقه ای آفریقا، آفریقا عاری از فلج اطفال نوع وحشی اعلام شد. . تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، این اعلامیه را “یکی از بزرگترین دستاوردهای بهداشت عمومی در زمان ما” توصیف کرد.

بحران های متعدد در لبنان

لبنان از قبل با همه‌گیری و بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کرد که بزرگترین انفجار تاریخ این کشور در بندر بیروت در ۴ اوت رخ داد و ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت. هزاران تن از نیترات آمونیوم انفجاری در یک انبار در کنار 15 تن آتش بازی و کوزه های نفت و نفت سفید ذخیره شده بود.

خود انفجار احتمالاً به‌طور تصادفی رخ داده است، هرچند که سال‌ها فساد و ناکارآمدی دولت باعث شده است. با گذشت چهار ماه از انفجار، هیچ کس به دلیل اجازه دادن به چنین معجون مرگباری در یک انبار به مدت شش سال پاسخگو نبوده است.

اعتراضات کشاورزان هندی

در اواخر نوامبر، کشاورزان در هند با شرکت میلیون ها نفر در اعتصاب همبستگی به دلیل تغییرات بحث برانگیز در قوانین کشاورزی این کشور، آنچه را که برخی به عنوان بزرگترین اعتراض در تاریخ بشر توصیف کردند، برگزار کردند. کشاورزان بیم دارند قانونی که در ماه سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد، آنها را در معرض بهره برداری از شرکت های بزرگتر قرار دهد.

با توجه به اینکه حدود 60 درصد از جمعیت هند به کشاورزی وابسته هستند، قوانین جدید اعصاب بخش های عظیمی از کشور را تحت تاثیر قرار داده است. کشاورزانی که در بزرگراه‌های کلیدی شمال هند اردو زده‌اند، قول داده‌اند که در طول زمستان، حتی با کاهش دما، به اعتراضات خود ادامه دهند.

طوفان های اتا و آیوتا

به گزارش واشنگتن پست، آمریکای مرکزی توسط طوفان‌های اتا و آیوتا که در ماه نوامبر با فاصله کمتر از دو هفته به خشکی رسید، ضربه خورد – اولین نمونه ثبت شده از دو طوفان رده 4 که در فاصله 15 مایلی از یکدیگر در یک دوره دو هفته‌ای برخورد کردند. این بلایا همچنین پس از یک فصل طوفان رکوردشکنی رخ داد. بیش از نیم میلیون نفر در گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه آواره داخلی شدند و کل جوامع زیر آب رها شده اند.

با توجه به اینکه منطقه در حال حاضر با اثرات اقتصادی قرنطینه های مرتبط با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، انتظار می رود خسارت ناشی از طوفان ها موج جدیدی از مهاجران را به سمت شمال به مرز ایالات متحده در جستجوی کار سوق دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا