روانشناسی

چرا نباید کارها را به تعویق انداخت: راهکارهایی برای غلبه بر به تعویق انداختن

آیا کاری یا برنامه ای وجود دارد که شما در زندگی خود به تعویق می اندازید؟ آیا چیزی هست که در اطراف کار شما وجود دارد؟ روابط های شما، خانواده ، سلامت شما، چیزی است که شما باید در زندگی خود بر روی آن کار کنید و دارای اهمیت بسیاری است، اما شما به یک دلیل آن را کنار می گذارید؟

چرا به تعویق انداختن کارها را باید متوقف کرد؟

برخی ممکن است به تعویق انداختن کارها را به عنوان یک مشکل واقعی نبینند، زیرا احساس می کنند که از به تعویق انداختن کارها سود می برند. برای مثال، هنگامی که شما با موفقیت از چیزی که به تعویق انداخته اید اجتناب می کنید.

یا چیزی را به تعویق می اندازید و به نوعی می توانید آن را به موقع تمام کنید، در نتیجه زمان صرف شده برای آن را کاهش می دهید.

اما در حالی که ممکن است فکر کنید به تعویق انداختن کارها شما را در موقعیت بهتری قرار می دهد، این فقط یک توهم است. فرض کنید دوشنبه است و گزارش مهمی دارید که تا جمعه تمام می شود.

این گزارش یکی از مهم ترین کار های لیست کاری شما است، اما به دلیل حجم زیاد تحقیقات مورد نیاز آن را کنار می گذارید. به جای کار بر روی آن، ۳ روز آینده را صرف کار بر روی کاره های کم اهمیت تر می کنید.

سپس، پنجشنبه فرا می رسد و شما در دام می افتید باید روی گزارش کار کنید. خودتان را در دردسر انداخته اید، چون کار های زیادی برای انجام دادن وجود دارد و زمانی ندارید. به هر حال، دلیل اینکه در ابتدا آن را کنار می گذارید این است که کار های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. برای تمام کردن آن تمام شب بیدار میمانید و با بیخوابی و زخمت فراوان آن را در 4 صبح تمام می کنید و به موقع تحویل می دهید.

بنابراین در نهایت کار تمام می شود، گزارش به موقع ارائه می شود و همه چیز خوب پیش می رود.

آیا متوجه شدید که چه اتفاقی افتاده است؟ این حقیقت که همه چیز خوب از آب درآمد، شما را به این فکر انداخت که به تعویق انداختن کارها هیچ اثر منفی به همراه ندارد. در واقع، برای شما، چند مزیت فرضی دارد:

رها کردن کار تا آخرین لحظه یک حس فوریت ایجاد می کند که به نظر می رسد بهره وری شما را افزایش می دهد و به شما خروجی بالاتری در واحد زمان صرف شده برای کار می دهد.

شما از اینکه مجبور نیستید با گزارش تک کرانچ کنار بیایید، آسودگی خاطری کوتاه مدت را تجربه می کنید.

به تعویق انداختن کارها در نهایت چیزی را به خطر نمی اندازد، زیرا شما با موعد مقرر خود مواجه شده اید.

اما وقتی به طور کلی به آن نگاه می کنید، به تعویق انداختن کارها معایبی ایجاد کرده است که بلافاصله قابل توجه نیستند.

در حالت ایده آل، شما می خواهید براساس اهمیت یک وظیفه، زمانی را به آن اختصاص دهید و هرچه یک وظیفه مهم تر باشد، باید زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

صرف زمان بیشتر برای کارهای کم اهمیت تر باعث افزایش ارزش شما نمی شود، زیرا کار در حال حاضر کم اهمیت تر است.

اضطراب غیر ضروری (چه آگاهانه و چه ناخودآگاه) از تلاش برای اجتناب از کار: هرچه کار را طولانی تر کنید، اضطراب بیشتری به دست می آورید، در مقایسه با زمانی که برای انجام کار زمان صرف کرده اید.

این اضطراب غیر ضروری است. نه تنها این، بلکه اجتناب مداوم شما، تصویر تحریف شده ای از میزان ترسناک بودن کار در ذهن شما، در مقایسه با آنچه واقعا هست، شکل می دهد. در نهایت شما یک ترس اغراق آمیز اما بی اساس از کاری که قرار است انجام دهید، دارید.

اغلب اوقات خروجی نهایی چیزی نیست که در زمان کم واقعا قادر به انجام آن باشید، چرا که رها کردن آن تا آخرین لحظه باعث می شود زمان کافی برای ایجاد بهترین خروجی نداشته باشید.

این ۳ عیب نقطه مقابل ۳ مزیت به تأخیر انداختن کار ها هستند. وقتی آن ها را مقایسه می کنید، معایب بسیار بیشتر از مزایای فرضی مورد توجه قرار می گیرد.

با به تعویق انداختن کارها نه تنها بازدهی کمتری دارید، بلکه اضطرابی غیر ضروری و مضرری را تجربه می کنید که باعث می شود آنچه ارائه می کنید از آنچه باید تحویل دهید از کیفیت کمتری بر خوردار است و سطح ارائه شما از میزان توانایی شما به صورت چشمگیری کمتر است. تمام این ها باعث می شود شما در محل کار خود یا هر قرار که داشته اید سرافکنده شوید.

بنابراین، اگر گاهی اهداف و کار های مهم خود را به تعویق می اندازید، وقت آن است که این موضوع را حل کرده و از هدر دادن وقت و زندگی خود جلوگیری کنید.

چند عمل ساده برای جلوگیری از به تعویق انداختن کار ها

1- کارها را به بخش کوچکتری تقسیم کنید تا راحتتر بتوانید آن ها را انجام دهید.

2- یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها حواس پرتی است. در ابتدا کارهایی که موجب عدم تمرکز شما می شود را انجام دهید یا برای انجام آن ها در بین کار اصلی خود زمانی را اختصاص دهید.

3- محیط پیرامون خود را تغییردهید. برای انجام کار خود در یک محیطی قرار بگیرید که به شما انگیزه می دهد و شما را خواب آلوده نمی کند.

4- برای خودتان یک جدول زمانی ایجاد کنید و در هر زمان یک کار را به انجام برسانید.

5- یک دوست یا شریک مسئولیت پذیر داشته باشید تا انجام کارها را به شما یاد آوری کند. گاهی اوقات یاد آوری با یک صدای خارجی موجب می شود شما احساس مسئولیت کرده و کارهای خود را به تعویق نیندازید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا