اخبار بین المللی

نگاهی به برخی از مهمترین گزارش های جدید سال 2021

در سال 2021، داستان‌های خبری با مخلوطی از احساسات متنوع برای ما پیش آمد. برخی از ما با بازگشت نشانه‌های کارآفرینی در طبیعت انسان، همچون روحیه خود را مفتخر می‌دانند، در حالی که دیگران نگران آینده خود و جامعه‌هایشان هستند. یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای امسال، بازگشت امید در قدیمی‌ترین دموکراسی جهان و همچنین ناپدید شدن آن در یکی از کشورهایی با وضعیت بسیار نامطلوب بود.

همچنین ویروس کووید-19 در برخی مناطق جهان، با گسترش خود به شکلی نگران‌کننده‌تر به نمایان آمد. از حوزه‌های مختلفی از جمله سیاست، علم و فضایی، تا بلاهای طبیعی و تغییرات سیاسی، این رویدادها نه تنها در تأثیرگذاری بر وضعیت فعلی، بلکه در تعیین آینده‌ی نزدیک نیز نقش داشتند.

11 مارس: اولین اثر هنری کاملا دیجیتال مبتنی بر NFT در حراج فروخته شد

Everydays – The First 5000 Days، اثری هنری است که بر پایه NFT ساخته شده و توسط هنرمند آمریکایی به نام Beeple یا مایک وینکلمن ایجاد شده است، با قیمت 69 میلیون دلار در حراج کریستی به فروش رفت.

این مبلغ بی‌سابقه‌ای بود که برای یک آثار هنری دیجیتال و به عنوان اولین آثار هنری فقط مبتنی بر NFT در تاریخ حراج‌ها پرداخت شده است. با توجه به کریستیز، فروش این اثر هنری، Beeple را در میان «سه هنرمند برتر زنده» قرار داده است.

پس از مدتی، صاحب نام مستعار اثر یعنی “متاکوان” به عنوان Vignesh Sundaresan، یک جمع کننده NFT و کارآفرین بلاک‌چین اهل هند، شناخته شد.

23 تا 29 مارس: کشتی باری در کانال سوئز گیر کرد

در تاریخ 23 مارس، یک کشتی باری به نام Ever Given با طول 400 متر در کانال سوئز به دلیل وزش باد شدید به گل نشست و در این مسیر گیر کرد. این کشتی برای شش روز به گیر افتادگی ادامه داد، که منجر به مسدود شدن “ترافیک” بیش از 400 کشتی در دو انتهای کانال شد.

این حادثه، اثر دومینویی بسیار بزرگی بر تجارت بین‌المللی داشت. بر اساس گزارشات لویدز، این مسدودیت روزانه تا 9.6 میلیارد دلار تجارت را متوقف کرد.

همچنین، کانال سوئز هر روز که کشتی گیر کرده بود، 14 تا 15 میلیون دلار درآمد از دست داد. شرکت بیمه آلمانی آلیانز تخمین زد که این انسداد می‌تواند رشد سالانه جهانی را بین 0.2 تا 0.4 درصد کاهش دهد.

Ever Given توسط مقامات مصری توقیف و پس از سه ماه و برگزاری مذاکرات با صاحبان و بیمه‌گران، بالاخره مجوز خروج از کانال را دریافت کرد.

9 آوریل: شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ درگذشت

در یک زمان که تنها چند هفته تا صدمین سالگرد تولدش باقی مانده بود، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ، در قلعه ویندزور در ویندزور، انگلستان درگذشت. کاخ باکینگهام اعلام کرد که او “در آرامش” از دنیا رفته است.

به گفته تلگراف، در گواهی فوت شاهزاده، به “کهولت سن” به عنوان دلیل مرگ اشاره شده است. شاهزاده فیلیپ نه تنها پیرترین مرد در خانواده سلطنتی بریتانیا بود، بلکه طولانی‌ترین همسر سلطنتی در تاریخ بریتانیا نیز بود.

وی در تاریخ 10 ژوئن 1921 در کورفو، یونان متولد شد و در طول جنگ جهانی دوم به عنوان یک عضو از نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرد. پس از پایان جنگ، او از حقوق خود به تاج و تخت یونان و دانمارک چشم پوشی کرد.

شاهزاده فیلیپ در سال 1947 با پرنسس الیزابت، کنونی ملکه الیزابت دوم، ازدواج کرد. آنها چهار فرزند به دنیا آوردند، از جمله شاهزاده چارلز، شاهزاده ولز. از آن زمان که الیزابت دوم به سلطنت رسید، شاهزاده فیلیپ در بیش از 22,000 مراسم عمومی شرکت کرده و در سال 2017 از وظایف رسمی سلطنتی بازنشسته شد.

25آوریل: Anthony Hopkins و Youn Yuh-jung در اسکار تاریخ ساز شدند

سر آنتونی هاپکینز به خاطر بازی در نقش یک مرد پیر با مشکلات حافظه در فیلم “پدر” (2020)، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در نود و سومین دوره جوایز اسکار کسب کرد. مراسم اهدای جوایز در یونیون استیشن لس آنجلس و تئاتر دالبی هالیوود برگزار شد.

به همین ترتیب، وی با ورود به سن 83 سالگی، مسن‌ترین فردی شد که این جایزه را کسب کرده است و در ماه مارس نیز مسن‌ترین نامزد این جایزه در تاریخ اسکار شد. این جایزه دومین اسکار آنتونی هاپکینز بود، پس از جایزه بهترین بازیگر مرد در سال 1992 برای فیلم “سکوت بره‌ها”.

همچنین در همان مراسم، یون یو جونگ، بازیگر کره‌ای، اولین کره‌ای بود که جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای فیلم “Minari” (2020) به دست آورد. وی همچنین با ورود به سن 73 سالگی، سومین بازیگر زن مسنی بود که این جایزه را کسب کرده است.

5 می: SpaceX با موفقیت نمونه اولیه Starship را برای اولین بار بازیابی کرد

SN15، نمونه اولیه سفینه فضایی Starship ایلان ماسک، با پرتاب به ارتفاع حدود 9.6 کیلومتر از تاسیسات بوکا چیکا در تگزاس، به موفقیت فرود آمد.

طبق برنامه‌ریزی، سه موتور رپتور سفینه در مرحله‌ی بالا به حالت خاموش درآمدند و سپس فرود آغاز شد. دو موتور در لحظات قبل از فرود مجدداً راه‌اندازی شدند و SN15 با موفقیت نزدیک به سکوی پرتاب خود فرود آمد.

این اولین بار است که SpaceX در بازیابی یک نمونه اولیه از Starship به موفقیت دست یافته است، در حالی که نمونه‌های اولیه قبلی همگی در تلاش برای فرود ناکام مانده بودند. این موفقیت برای برنامه‌های فضایی SpaceX، از جمله ارسال انسان‌ها و محموله‌ها به مقصد‌هایی چون سیاره مریخ و ماه، یک گام مهم و تحول‌آفرین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا