سلامتی

مدیریت و راهکارهای درمانی برای مشکلات روده‌ای

چند وقت یکبار میری؟

سازگاری یکی دیگر از ویژگی های مهم است که باید به آن توجه کرد – و همراه با آن، فرکانس.

اگر فردی هستید که مثلاً هر روز مدفوع نرم را رها می‌کند و ناگهان نمی‌توانید بروید – یا فقط می‌توانید مدفوع نازکی مثل مداد تولید کنید – می‌تواند به یک انسداد، مانند یک توده اشاره کند. Reezwana Chowdhury، M.D.، متخصص گوارش و استادیار پزشکی در پزشکی جان هاپکینز می گوید: یا ضایعه، جایی در دستگاه گوارش شما.

مشکل رفتن نیز می تواند مربوط به رژیم غذایی باشد. افزایش مصرف آب و فیبر – میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را بیشتر امتحان کنید – می تواند به یبوست کمک کند. بنابراین می توانید ورزش کنید.

چاودری می گوید: «به بسیاری از بیمارانم که مشکلات یبوست دارند می گویم: هرچه بیشتر حرکت کنید، روده شما بیشتر حرکت می کند. سبک زندگی کم تحرک باعث کند شدن روده شما می شود.

یبوست نیز با افزایش سن بیشتر می شود. چی توضیح می‌دهد: «همانطور که ما بزرگتر می‌شویم، همه چیز کند می‌شود». اغلب افراد فعالیت کمتری دارند، رژیم غذایی آنها تغییر می کند و داروهای بیشتری مصرف می کنند. همه این عوامل را با هم اضافه کنید و احتمال بیشتری برای تجربه یبوست خواهید داشت.

اگر مشکلات شما در طرف مقابل طیف قرار دارد و حرکات روده شما مکرر و آبکی است (اسهال)، ممکن است به دلیل چیزی باشد که خورده‌اید یا نشانه‌ای از این باشد که بدن شما با یک ویروس مبارزه می‌کند یا با عدم تحمل غذایی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته آهوجا، اسهال شایع است و معمولاً خود به خود از بین می رود. اما اگر بیش از چند روز طول بکشد، می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد. نکته دیگری که باید مراقب آن بود: داشتن مدفوع شل و سفرهای مکرر به حمام در شب.

ما همیشه به مردم می گوییم که اگر شب ها اسهال دارند، باید به پزشک خود مراجعه کنند، زیرا این نشان می دهد که بیماری زمینه ای مانند بیماری التهابی روده، کولیت میکروسکوپی یا بیماری سلیاک وجود دارد. چی می گوید: چیز دیگری در جریان است.

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی از آنچه مقیاس مدفوع بریستول نامیده می شود برای کمک به بیماران برای ارزیابی ثبات حرکات روده خود استفاده می کنند، مدفوع هایی مانند سنگریزه و توده ای به شکل سوسیس که نشان دهنده یبوست است. مدفوع نرم تر و نرم تر که حرکات طبیعی روده را نشان می دهد. و مدفوع گلدار یا آبکی که اسهال را نشان می دهد. (برای اطلاعات بیشتر به تصویر کناری مراجعه کنید.)

در بالای نمایشگرها باشید

هر گونه تغییر ناگهانی در رفتار روده شما که بیش از یک یا دو روز طول بکشد، نیاز به تماس با پزشک شما دارد، که ممکن است کولونوسکوپی را “فقط برای اطمینان از اینکه هیچ التهاب یا شواهدی از سرطان یا چیز دیگری که ممکن است منجر به آن ناگهانی شده باشد وجود ندارد” درخواست کند. چی می گوید: در عادات روده خود تغییر دهید.

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، بزرگسالان 45 سال و بالاتر باید به طور منظم غربالگری سرطان کولورکتال را انجام دهند. یک گزینه کولونوسکوپی هر 10 سال است. یک روش جایگزین آزمایش مبتنی بر مدفوع است که هر یک تا سه سال یکبار انجام می شود. افرادی که در معرض خطر بالاتر سرطان روده بزرگ هستند ممکن است نیاز به غربالگری زودتر و مکرر داشته باشند.

خط جدایی این است که وقتی شک دارید با یک پزشک صحبت کنید. آهوجا می‌گوید: ما همیشه خوشحال می‌شویم درباره چیزهایی که نگران‌کننده هستند و چیزهایی که نه صحبت می‌کنیم.

یبوست؟ این غذاها را امتحان کنید

شصت و سه میلیون آمریکایی با یبوست مزمن سر و کار دارند. نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر و ورزش زیاد می تواند همه چیز را به حرکت درآورد. بنابراین می توان فیبر بیشتری از مواد غذایی از جمله موارد زیر مصرف کرد:

  • غلات کامل: نان و پاستا سبوس دار، بلغور جو دوسر و غلات سبوس دار
  • حبوبات: عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، سویا و نخود
  • میوه ها: توت، سیب با پوست، پرتقال و گلابی
  • سبزیجات: هویج، کلم بروکلی، نخود سبز و کلم سبز
  • آجیل: بادام، بادام زمینی و گردو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا