تغذیه

رژیم غذایی ضد التهابی: انتخاب‌های غذایی و تأثیر آن‌ها بر سلامتی

ضد التهاب های طبیعی چیست؟

ضد التهاب های طبیعی غذاهایی هستند که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به التهاب مصرف کنید. اگر شرایطی دارید که باعث التهاب می شود، ممکن است به تغییر عادات غذایی شما کمک کند.

مصرف دارو و سایر درمان های دیگر مهم هستند ، ولی کارشناسان متخصص در این مورد گفته اند که رژیم غذایی ضد التهابی نیز یک کمک کننده موثر میباشد.اگر شما مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید ، به وجود آوردن تغییرات در بشقاب غذایی نمیتواند یک درمان جادویی محسوب شود. ولی پیروی از رژیم غذایی ضد التهابی میتواند باعث کاهش درد در شما شود. این رژیم غذایی به صورت بسیار گسترده رژیمی سالم تلقی میشود. حتی اگر نتواند به وضعیت شما کمکی کند میتواند در کاهش احتمال مبتلا شدن به دیگر مشکلات موثر باشد.

چه بیماری هایی باعث بروز التهاب در بدن میشوند:

  • بیماری روماتیسم مفصلی
  • بیماری های التهابی روده
  • بیماری کرون
  • بیماری لوپوس
  • بیماری آسم

غذاهای ضد التهاب

هر متخصص تغذیه اصلی شما را به خوردن غذاهای ضد التهاب تشویق می کند. آنها شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های گیاهی (مانند لوبیا و آجیل)، ماهی های چرب و گیاهان و ادویه جات تازه هستند.

میوه ها و سبزیجات: به دنبال تنوع و رنگ های زیاد بروید. تحقیقات نشان می‌دهد که سبزی‌های برگ‌دار غنی از ویتامین K مانند اسفناج و کلم پیچ، مانند کلم بروکلی و کلم، التهاب را کاهش می‌دهند. ماده ای که به میوه هایی مانند گیلاس، تمشک و شاه توت رنگ می دهد نیز همینطور است.

غلات کامل: بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و سایر غلات تصفیه نشده دارای فیبر بالایی هستند و فیبر همچنین ممکن است به التهاب کمک کند.

حبوبات: سرشار از فیبر هستند، به علاوه سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد ضد التهابی هستند.

آجیل: آنها نوعی چربی سالم دارند که به توقف التهاب کمک می کند. (روغن زیتون و آووکادو نیز منابع خوبی هستند.) فقط یک مشت آجیل در روز مصرف کنید، در غیر این صورت چربی و کالری اضافه می شود.

ماهی: حداقل دو بار در هفته آن را در بشقاب خود قرار دهید. ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین همگی دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با التهاب مبارزه می کنند.

گیاهان و ادویه ها: آنتی اکسیدان ها (همراه با طعم) به غذای شما اضافه می کنند. زردچوبه که در پودر کاری یافت می شود، این کار را با ماده ای قوی به نام کورکومین انجام می دهد. و سیر توانایی بدن شما را برای ساختن چیزهایی که التهاب را تقویت می کند، محدود می کند.

غذاهای التهاب زا

اگر التهاب دارید، هر چیزی که بسیار فرآوری شده، بیش از حد چرب یا فوق العاده شیرین باشد، انتخاب خوبی برای شما نیست.

شیرینی‌ها، کیک‌ها و کلوچه‌ها و نوشابه: مواد مغذی آن‌ها متراکم نیستند و به راحتی می‌توان آنها را بیش از حد مصرف کرد، که می‌تواند منجر به افزایش وزن، قند خون بالا و کلسترول بالا (همه مرتبط با التهاب) شود. شکر باعث می شود بدن شما پیام رسان های التهابی به نام سیتوکین ها را آزاد کند. نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین مقصر اصلی هستند. متخصصان رژیم غذایی ضد التهابی اغلب می گویند که باید تمام قندهای اضافه شده از جمله آگاو و عسل را حذف کنید.

گوشت قرمز پرچرب و فرآوری شده (مانند هات داگ): اینها دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند که در صورت مصرف بیش از مقدار کمی در روز می تواند باعث التهاب شود.

کره، شیر کامل و پنیر: دوباره مشکل چربی اشباع شده است. در عوض، لبنیات کم چرب بخورید. آنها التهابی در نظر گرفته نمی شوند.

سیب زمینی و مرغ سرخ کرده و دیگر غذاهای سرخ شده : پخته شدن این غذاها در روغن نباتی باعث سالم ماندن آنها نمیشود. به خاطر داشته باشید که روغن گلرنگ، روغن ذرت و دیگر روغن های گیاهی دارای اسید چرب امگا 6 هستند. شما روزانه به مقداری امگا 6 نیاز خواهید داشت ولی اگر این چربی را به میزان زیادی مصرف کنید بعث میشود تعادل بین امگا 3 و امگا6  در بدن شما از بین برود و در آخر با التهابات زیادی روبرو میشوید.

مارگارین و خامه های موجود در قهوه و هرچیزی که چربی های ترانس دارند: این چربی ها باعث افزایش کلسترول LDL شده که خود باعث بروز التهاب میشود.مقداری مطمئن برای مصرف این چربی ها وجود ندارد پس از مصرف آنها خود داری کنید.

گندم، چاودار و جو: تمرکز در اینجا گلوتن است و بحث برانگیز است. افرادی که بیماری سلیاک دارند باید از مصرف گلوتن خودداری کنند. اما برای بقیه، این علم ثابت است که غلات کامل چیز خوبی هستند.

خطرات التهاب مزمن

التهاب به طور طبیعی در بدن شما اتفاق می افتد. التهاب در برابر سموم، عفونت و آسیب محافظت می کند، اما زمانی که اغلب اتفاق می افتد می تواند باعث بیماری شود. کارشناسان التهاب طولانی مدت (مزمن) را به موارد زیر مرتبط می دانند:

  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • بیماری آلزایمر
  • افسردگی

شما می توانید با تغییر در آنچه می خورید، خطر التهاب مزمن خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا